Maarten Dessing – Boekblad –

Ingrid Meurs wordt per 1 januari 2018 mede-eigenaar van uitgeverij Orlando. Mede door haar komst krijgt de uitgeverij – gespecialiseerd in upmarket female fiction – een meer algemeen karakter.

Meurs dacht aanvankelijk over een eigen uitgeverij na. Na een carrière bij onder andere Dutch Media en Artemis & Co was ze inmiddels zeven jaar freelance redacteur. In die rol komt ze regelmatig in contact met mensen die in eigen beheer willen uitgeven. ‘Ik dacht erover na om daar zelf iets mee te doen. Een paar boeken per jaar. Toen zei Jacqueline Smit van Orlando: waarom kom je niet bij mij? Na lang praten leek dat de beste stap.’

Meurs en Smit kennen elkaar al erg lang. Hun moeders zijn zussen en in hun studententijd woonden ze samen. Daarna hebben ze nooit samengewerkt in de uitgeverij. ‘Maar onze smaak lijkt erg op elkaar. Alison Pick of Sally Andrew, auteurs van Orlando, lees ik heel graag’, zegt Meurs. ‘Tegelijk vullen we elkaar goed aan. Jacqueline is internationaal georiënteerd, terwijl ik vooral Nederlandstalige auteurs begeleid.’

Daar komt bij, voegt Smit toe, dat een uitgeverij vanaf nul beginnen erg veel werk is. ‘Terwijl Orlando eigenlijk een soort start-up is, maar dan wel één die al merkbekendheid bij de boekhandel en pers heeft en al een lopende organisatie heeft – met New Book Collective voor de verkoop en Ellen van Veenendaal voor de publiciteit.’

Ook voor Orlando komt de uitbreiding op een goed moment. Smit, die Orlando ooit als imprint van A.W. Bruna heeft opgezet, had de uitgeverij in 2015 overgenomen. Omdat ze toen een bakkers- en kookboekenwinkel was gestart, stonden de uitgeefactiviteiten op een laag pitje. Sinds ze een jaar geleden de winkel had verkocht, gaat al haar energie naar Orlando. Meurs kan daar goed bij helpen.

Smit: ‘Het gaat goed met Orlando. Nadat er een tijdje weinig was gebeurd, zijn er dit jaar zes titels verschenen – waaronder titels van Tracy Chevalier, Sarah Winman, Joanna Cannon en Linda Olsson, die het allemaal boven verwachting goed doen. Opmerkelijke schepsels van Chevalier kreeg bijvoorbeeld een paginagrote recensie in Trouw. En de boekhandel koopt goed in. Maar het is erg veel werk als je alles in je eentje moet doen. Daarom is het fijn om de krachten te bundelen.’

Door de herstart van Orlando en de komst van Meurs zal de uitgeverij enigszins van karakter veranderen. Smit: ‘Onder de vleugels van A.W. Bruna was het een commercieel, toegankelijk, literair vrouwenfonds met uitsluitend vertaalde titels. Nu ik zelfstandig ben, gaat het meer onze smaak vertegenwoordigen. Daarin is ook ruimte voor non-fictie en oorspronkelijk Nederlandstalig. Het wordt een algemene uitgeverij, maar wel met sterke focus op vrouwen.’

In de voorjaarsaanbieding staan al twee Nederlandstalige auteurs. Een heruitgave van het kookboek Ecofabulous van Lisette Kreischer en de familiegeschiedenis Een familie in verzet van Annette Oudejans. Meurs: ‘Lisette ken ik al tien jaar. Ik heb dit boek ooit bij Artemis gedaan. Zij wilde graag een heruitgave, maar Kosmos – waar zij nu zit – ging dat niet doen. Kosmos vindt het prachtig dat wij dat nu brengen. Annette Oudejans is via via bij mij terecht gekomen.’

Daarnaast valt de dichtbundel Melk en honing van Rupi Kaur op. De oorspronkelijke Engelstalige uitgave, die een gigantische bestseller werd, was de afgelopen Poëzieweek al een van de bestverkopende bundels in Nederland en Vlaanderen. Ook start Orlando een reeks uniform vormgegeven literaire klassiekers. Als eerste is dat Beneden van Leonora Carrington, later dit jaar volgt Orlando van Viriginia Woolf – het boek waar de uitgeverij naar vernoemd is.

Meurs: ‘Carrington kennen we allebei al sinds onze studententijd.’ Haar eindscriptie voor de studie Algemene Letteren aan de Universiteit Utrecht ging zelfs over de ontwikkeling van surrealisme naar esoterisme in het literaire werk van Leonora Carrington. ‘Dat is zo’n titel dat als een van ons die vroeger had gedaan, de ander had gedacht: shit, gaat zíj die doen. Nu kunnen we hem gelukkig samen uitbrengen.’